zaterdag 26 mei 2007

Snelle interventie vereist


De jongste bosbewoner in Bragalund is een schatje, ze kan fantastisch spelen en is zo dol op knuffelen, dat ze al begint te spinnen als je maar naar haar wijst. Ik heb het over dat heerlijke blonde meissie – Faelynn. Volgens mij ga ik heel erg boffen met dit grietje – als ik een beetje mag afgaan op wat ik nu allemaal van haar zie en met haar meemaak. Ze heeft bovendien, vind ik nog steeds, een hele leuke naam… (fijn dat ik dat nog steeds vind want ik heb hem NB zelf voor haar uitgezocht ).


Maar…… de laatste tijd ben ik al een aantal malen op een ernstig probleem gestuit: als ik haar roep, is haar moeder degene die reageert… logisch ook, want ‘Fee’ en ‘Faelynn’ klinken teveel hetzelfde. Natuurlijk had ik dit bij het uitkiezen van namen voor mijn Feeënkinderen zeker wel opgemerkt, maar ik ging er op dat moment van uit dat dit perikel wel zou meevallen. Bovendien vond ik de naam zó leuk – als bonus ook nog een F-naam – dat het praktische bezwaar het al snel aflegde tegen mijn enthousiasme.


Maar nu mijn kleine humpie al dik acht weken jong is, blijkt de praktijk toch werkelijk weerbarstiger dan vooraf ingeschat:
• mijn privé-omgeving sputtert en protesteert geleidelijk aan steeds heftiger tegen de moeilijk uit elkaar te houden namen [en dat alleen was zo erg nog niet - tenslotte ben ík vooral degene die met mijn Bosgespuis leeft en communiceert, maar:…]
• doordat de namen van moeder en dochter zo overeenkomstig klinken, lijkt het erop dat kleine Faelynn meer moeite heeft met het herkennen van haar naam dan de drie Feeënzonen.
Deze beide argumenten - gevoegd bij de al eerder beschreven verwarring die ik bij moeder en dochter over hun aanspreekvorm heb waargenomen, hebben mij vandaag doen besluiten tot een rigoreuze maatregel – en wel met spoed (lees: ‘per direct’) door te voeren, namelijk wijziging van de naam Faelynn (beter ten halve gekeerd dan… ).

Gelukkig lag/ligt er op de plank nog een prachtige naam, omdat mijn zoektocht naar Feeënnamen vooral – nogal wiedus – mooie meisjesnamen had opgeleverd; en ik vond het al spijtig dat ik, met één poesje in het nestje, er slechts één van kon gebruiken…
Zo komt het dus dat vanaf vandaag mijn kleine Faelynn verder door het leven zal gaan als ‘Rhoslyn’ ( – ‘Lady of the Rose’) – wat mij betreft is ze er rozig en rossig genoeg voor….

Resultaat: snelle interventie succesvol toegepast ().